Kouzla s digitální (nebo digitalizovanou) fotografií
Vzhledem k tomu, že se fotografování věnuji dosti intenzivně zhruba posledních 40let, připouštím, že o tom "něco" vím. Nafotil jsem stovky a stovky kinofilmů a pak to vlastnoručně vyvolal a vyzvětšoval v temné komoře. Několik tisíc těchto snímků jsem digitalizoval na filmovém skeneru. Nafotil jsem také další tisíce fotek na různých digitálních přístrojích - mám tedy možnost srovnávat.
Hlavní výhodou digitálního zpracování jsou doslova úžasné
možnosti ve srovnání se starou temnou komorou. Bez přehánění můžu říct,
že digitální zpracování umožňuje i velmi nepodařený snímek vylepšit
takovým způsobem, jaký by nikdo z běžných uživatelů vůbec nečekal.
Samozřejmě, mohl bych zde ukázat desítky případů, ale omezím se jen na pár
nejkřiklavějších.
Nechci tvrdit, že tyto ukázky patří k vrcholům
fotografického umění apod. Naopak, berte je skutečně jen jako příklad,
jako možnost, kterou nám počítačové zpracování nabízí.
Příklad první - čert v komíně
Určitě znáte - je málo světla a na snímku toho není jen málo, na snímku
je prostě úplný kulový. A vy jste právě tuto fotku chtěli ukázat oběma
babičkám a strýčkovi a bráchovi a... Ale digitální zpracování má netušené
možnosti, které dokážou i takovouto situaci zachránit.
Na snímku vlevo je originál snímku - takto by nám je
zpracovali ve fotolaboratoři. Bylo foceno sice dlouhým časem, ale ani ten
nestačil. Pokud neznáte - potom se jedná o umělou jeskyni v Lednickém
parku. Výsledkem se nejen nepochlubíme, ale na této fotce prostě není nic. Takže
snímek asi poletí do koše...
NEZOUFEJTE ! Na snímku vpravo je výsledek po digitální úpravě snímku. Nemusím asi zdůrazňovat dosažený rozdíl. Výsledkem se opět nepochlubíme, ale teď už bez problému známým ukážeme, jak to tam opravdu vypadalo. A když si srovnáte, kolik detailů se podařilo "vytáhnout" v oblasti plné černých stínů, dáte mi asi za pravdu, že na tom něco je.
Příklad druhý - odraz v lesklé ploše
Že by byl pravý snímek mimořádně kvalitní, to nikdo netvrdí. Ale přesto jeho kvalitu oceníte - v okamžiku, kdy si uvědomíte že byl vyroben z toho levého, že vznikl z odrazu ve dveřích auta. Řada z vás asi nikdy netušila, že je něco takového v reálu možné (s výjimkou např. různých špionážních filmů apod.). Takže poučení - v celkem slušné kvalitě se dají zpracovat odrazy na skle, v brýlích nebo jako v tomto případě - v ne příliš čistém laku auta.
|
Příklad třetí - vylepšení vzhledu krajiny
Na prvním obrázku je snímek z dovolené - nic moc, takový nevýrazný šedivour. Bylo zataženo, pošmourno, snímky se příliš nevyvedly:
Ale já se chci pochlubit tím, že jsem byl na Hrubé skále a ještě bych rád
známým napovídal,
že jsme měli hezké počasí a že nám dokonce svítilo
sluníčko (což není pravda).
Takže si musím obrázek opět upravit:
A vida, už to tam vypadá úplně jinak, sluníčko prosvítá mezi listím,
hned je vidět že to byl asi pěkný výlet.
Příklad čtvrtý - tentokrát krajinu zcela změníme
Na tomto snímku je noční pohled na Jablonec. Snímek je hezký, vlastně na něm nemusím nic měnit ani opravovat:
Ale přesto - já vám chci ukázat i to dětské
hřiště, co jsme měli pod okny hotelu.
Že ho na snímku nevidíte? Ale jo,
jen se dobře dívejte.
Anebo ne, provedeme pár počítačových kouzel a snímek hned vypadá takto:
Ten, kdo neovládá počítačová kouzla s
grafikou jen těžko uvěří, že se dají obě fotky pořídit ze stejného
negativu.
Takže ať je to přesvědčivější, ještě jednou, tentokrát
Červánky v Jizerských horách
... a po menší úpravě úplně jiný (a přitom stejný) snímek:
Tak tohle bylo jen na ukázku - aby každý
viděl, co všechno lze s digitální fotografií dělat. A je to také trochu
odpověď pro ty, co vyžadují tisk z fotoaparátu přímo na tiskárnu a pro
které je zpracování ve fotolabu vrcholem technických možností.
Pravda, pokud si budu tisknout fotky doma na tiskárně, asi
mi to vyjde trochu dráž, ale za to si s tím můžu dělat kouzla, která mi
nikdy žádný fotolab nenabídne.