HD elektro v.o.s. Brno
zpět - na hlavní stránku
 HD elektro

 

HD elektro v.o.s. BRNO - Královo Pole
servis výpočetní techniky

Poradna
úvodní stránka

 

návrat na úvodní stránku  
Poradny

Monitory

Počítačové
konektory
Chlazení

Spolehlivost
životnost
servis

Co nakoupit

Myslíte že velké firmy jsou zárukou kvality?
A že malí podnikatelé se jim svými službami nemohou rovnat?

Já si to rozhodně nemyslím. Vlastně - dokonce hrozně rád bych tomu věřil.
Dělalo by mi radost - spolehnout se, že výrobky i služby velkých firem vždy odpovídají svou kvalitou jejich věhlasu.
Bohužel, moje zkušenosti jsou zcela jiné. A proto zde nabízím

 

POMLOUVÁNÍ

neboli
pár špatných zkušeností se službami a výrobky velkých firem

 


    Takže pokud mám pomlouvat (což se sice nedělá, ale já stejně budu) - tak tady máte pár postřehů z opravdu velkých firem, kde jsem já sice nedělal, ale vítr tam zavál některé mé kolegy a známé:


    Známá se nechala před časem zaměstnat u velké počítačové firmy (obrat v miliardách) na pozici

technik reklamačního oddělení.

    Ve zkušební době odešla - zaměstnavatel jí vyčítal "překvalifikovanost", ona měla s reklamacemi dlouholeté zkušenosti a práci si proto představovala zcela jinak. "Špatnost" zmiňovaného reklamačního oddělení ilustruje následující historka:
    Ona známá dostala na stůl reproduktory, u nichž bylo v reklamaci napsáno NEFUNKČNÍ - ŽÁDNÝ ZVUK. Udělala (logicky) to, na co byla zvyklá - zapojila reproduktory do zásuvky, zapnula a koncem "jacka" škrtla o kovovou konstrukci stolu - a v reproduktorech se ozvalo hlasité zapraskání. Tak šla za šéfem s tím, že reproduktory funkční jsou, že by je měl asi dostat do ruky servisní technik a okontrolovat věrnost zvuku apod., ale podle všeho jim nic není (ten dotyk vstupního jacka o kovovou konstrukci je starý technický trik - bez jakéhokoliv složitého a náročného technického vybavení máme ihned jasno). Výsledek? Samozřejmě dostala vynadáno ! takováhle činnost jí jako reklamačnímu technikovi vůbec nepřísluší ! reproduktory je potřeba jen pečlivě zaevidovat, zabalit a odeslat do výrobní firmy na Tchaj-wan, jedině tam může technik odpovědně a fundovaně zjistit, jestli jsou reproduktory funkční nebo ne. A uvědomte si, že vy na takové rozhodnutí nemáte kvalifikaci ani oprávnění !!!
    Což je naopak důkazem naprosté nekompetentnosti dotyčného šéfa. Oprávnění? jako reklamační technik ho rozhodně měla, naopak - byla to přece její povinnost, náplň její práce. A kvalifikace? asi tak 20 roků v oboru a pak - pokud dokázala zjistit, zda zařízení funkční je nebo není - to je snad samo o sobě kvalifikace dostatečná.
    A pokud šéf v takovéto velké firmě bazíruje na podobných interních předpisech - tak to je fakt ostuda. A až ta "reklamovaná zásilka" na ten Tchaj-wan dorazí - tak to bude ostuda mezinárodní, protože co si asi o nás mohou myslet tamní technici?

    Na reklamačním oddělení zůstal pracovat její kolega - a jeho kvalifikace? zahraniční pracovník - čašník zo Slovači. A výsledky práce vypadaly podle toho. V čem byl problém? Dodržoval se "firemní postup" - všechny reklamace se skládaly do patřičné krabice a až byla krabice plná, hromadně (za jedno poštovné - to bylo důležité!! ÚSPORA !!!) se odesílaly k výrobci, ať ten rozhodne o oprávněnosti reklamace. Copak o to, naplnit krabici monitorem - to je hned, na to mi stačí jeden. Ale než se zaplní krabice paměťovými moduly nebo HDD do notebooku - tak to trvá třeba čtvrt roku (a přitom na celou reklamaci mám měsíc).
  - Takže - nestíhaly se termíny reklamační doby (což je dáno zákonem), zákazníci byli nespokojení a řešila se jedna stížnost za druhou. A ty reklamace, které se nestihly v termínu ? no to se prostě jednou za čas vyhazovalo do kontejneru - takže když máte štěstí, tak v kontejnerech před tou firmou můžete občas najít tisíce SSD disků nebo paměťových modulů apod. Samozřejmě, před vyhozením to napřed servisní technici pečlivě proberou (najednou jim to za tu práci stojí - a dokonce na to mají čas, případně si udělají nějaké ty přesčasy) a pak na inzertních serverech najdete inzeráty typu:

Prodám SSD HDD 120GB, 240GB, 480GB, 1TB. Disky jsou zcela nové, možno i více kusů.

  - Zcela se totiž ignorovala skutečnost, že reklamační oddělení je tu hlavně od toho, aby posoudilo oprávněnost reklamace. Já vím, náš zákon pojem neoprávněná reklamace naprosto neuznává - každý zákazník má na reklamaci nárok. Jenže dle mých zkušeností (čtvrt století jsem mimo servisu také prodával, tak o tom něco maličko vím) je ve skutečnosti těch neoprávněných reklamací tak 60-80% (podle sortimentu). Značná část vzniká "mezi židlí a monitorem" - prostě rukama, nešikovností nebo neznalostí uživatele, hlavně také tím, že si nepřečetl návod.

    Osobně jsem zažil i případ, kdy si zákazník koupil drahou periferii (25tis) k počítači a reklamoval její nefunkčnost. A nakonec se zjistilo, že ji s tím počítačem nijak nepropojil - jen ji položil vedle počítače na stůl, vedle ní nechal srolovanou kabeláž  - a doufal, že to bude něco dělat.
    Nebo řada lidí nakoupí komponenty na stavbu nového počítače - někdy podle hesla "stačí mi to nejlevnější", jindy naopak "chci to nejrychlejší - já na to mám". A vůbec se přitom nezabývají tím, že třeba do základní desky pro AMD se nedá vložit procesor od Intelu apod. To co je pro odborníka samozřejmost řeší tito Neználkové nejsnadnějším způsobem - reklamací. A nemusím snad zdůrazňovat, že všechny jednotlivé komponenty jsou přitom OK.
    Ale pochopte - já se těmto lidem nesměju, informatika není jejich specializace, prostě umějí zase něco jiného, chce to zkrátka vysvětlit, kde se stala chyba - zprovozníme to, oddechneme si, že se vlastně nic nestalo, úsměv na obou stranách a reklamace je vyřízená - mnohdy bez papírování a hlavně bez složitého balení a odesílání na druhý konec světa. No - a pak je tu ještě asi těch
5-10% vykuků, co někde na zařízení vyrobí závadu, přestřihnou nějaký drátek a pak si těsně před koncem záruky nechávají vrátit peníze.
A skutečné reklamace ? Minimum, většinou jsou to počty, které ani nestojí za řeč (pokud některému výrobci neujede ruka a nezačne chrlit zmetky ve velkém, ale o tom se pak dozvíte ve zprávách).
    A že byl odchod mé známé z této firmy rozumný dokládá i to že "její" místo je i po dvou letech opakovaně volné (tedy střídavě - někoho přijmou, on jim ve zkušební době uteče a tak dokola). A docela by mě zajímalo, jestli o těchto praktikách mají tušení majitelé firmy - protože dle mého střízlivého odhadu jen na tomto jednom reklamačním oddělení "utíká" několik set tisíc (a možná i milionů) měsíčně.
    Což není zdaleka problém jedné firmy, ale problém obecně. Prázdná místa obsazují agentury (ty samozřejmě mají zájem na co největší fluktuaci - přináší jim to peníze), nikoho nezajímá, proč je na některé pozici fluktuace tak vysoká a tak místo toho, aby se na tom postu něco smysluplně změnilo, tak se hledají další a další nešťastníci, kteří opět vzápětí utečou. A společné pro řadu firem je propouštění "starých" (a zkušených) pracovníků, kteří tvořili duši firmy, ale byli nahrazeni mladými pracovníky, kteří sice problematiku neovládají, ale jsou perspektivní (a rychlejší). A jejich kvalifikace ? ani netušíte, kolik profesí se dnes dá "vyřešit" patnáctiminutovým zaškolením. A tomuto zaškolení logicky odpovídá i kvalita práce.


Servisní služby   
Opět jedna z našich největších počítačových firem, velké, dobře zařízené a vybavené servisní oddělení s dostatečným počtem techniků.

    Přichází zákazník - starý pán s počítačem. Je zoufalý. Firemní počítač, obsahuje důležitá data, spěchá to, musí se na něm ještě dnes pracovat. A je ochoten zaplatit cokoliv, klidně si řekněte třeba pár tisíc za expresní příplatek, jen ať už to funguje. Diagnostika je celkem jasná - podle zákazníkova popisu závady a povědomého "elektrického" smradu odešel zdroj. Náročnost opravy? Bočnice - 2 šroubky, přičichnout zblízka ke zdroji  (a přesvědčit se, že diagnostika z dálky byla správná), pak ještě 4 šroubky na zdroji, zdroj vyměnit, nacvaknout zpátky pár konektorů, opět zašroubovat těch 6 šroubků - a za 5 minut nemám co dělat. A protože za tuhle operaci u nás beru 100Kč, tak ještě "v ceně" zákazníkovi vysaju z počítače prach, udělám základní "vokometrickou kontrolu" a doporučím, co by se ještě mohlo s počítačem udělat.

   
Demontovat bočnici (2-3 šroubky), další 4 šroubky drží zdroj, vycvaknout konektory z desky, HDD a mechaniky - a teď nový zdroj - nacvaknout konektory, opět čtyři šroubky, ještě tu bočnici - a za 5 minut nemám vážně co dělat...

    Jenže POZOR - tady nejsme u nás doma, tady jsme ve velké firmě. A tak se dostaví sám šéf servisu, vysvětlí že tady se žádné expresní příplatky neberou, tady se dodržuje pořadí jak kdo přišel - a my vám zavoláme. A po odchodu zákazníka - hele, Franto, kolik jsi mu tam napsal? tři týdny? fajn, tak si to poznamenej do kalendáře a 20. den to oprav a zavolej mu, ať vidí že to bylo rychleji než ten termín, co jsme mu tam napsali. A ať si chlap nezvyká na nějaký super extra termíny - my se od nikoho honit nenecháme. Jo a ještě - nezapomeň si do výkazu připsat pár dražších operací - chlap říkal, že má peněz dost, tak ať se na něm spravíme.
    Tak tohle bylo ODPOSLECHNUTO - A PO PRAVDĚ ŘEČENO - ZVEDÁ SE MI Z TOHO ŽALUDEK.


    Veškerý servis pro zákazníky zdarma !! No můžete si přát něco víc? nebo levnější ?

Synovec tenkrát sehnal práci ve velkém řetězci obchodů s výpočetní technikou. Bylo to velmi zajímavé místo - jen o něm by se dal napsat dlouhý a zajímavý článek. Ale tentokrát se budeme věnovat jen servisu. Předem chci zdůraznit dva aspekty:
- synovec by jediným zaměstnancem v celé prodejně - měl na triku vše počínaje objednávkami, přes přebírku zboží, prodej, expedici zásilek, reklamace - až po večerní úklid prodejny
- firma poskytovala zákazníkům veškerý servis zdarma !!!
A jak toho lze dosáhnout ? Jak lze poskytovat zdarma služby, které vyžadují kvalifikovaného (a zřejmě dobře placeného) specialistu + patřičné technické prostory a vybavení?
Já vám to klidně prozradím - ale nikomu to neříkejte - je to tajemství dotyčné firmy - tzv. KNOW-HOW.
Veškerý servis měl na starost ten jediný zaměstnanec. Jo - a říkáte - kdy to dělal - když už tak měl té práce dost a dost? No - odpověď je jednoduchá, i když možná překvapující:
1) Provádět veškerý servis je nedílnou součástí vaší práce !
2) Během pracovní doby máte své práce dost - takže servis budete dělat až po práci, ve svém volném čase.
3) A nedělejte nám s tím tady bordel - dělejte si to laskavě doma !
4) Jo - a my to zákazníkům neúčtujeme - tak vy za to taky neuvidíte ani korunu.
5) A pokud se vám to nelíbí, tak táhněte - nezaměstnaných je všude dost !

Realita byla nakonec taková, že si to synovec nosil k nám (bydlí na opačné straně města, tahat se s počítačema a notebookama hodinu domů a ráno zase zpátky by už bylo trochu moc), navíc u nás měl dost místa na práci i technické vybavení. Práce bylo čím dál víc, takže si svou "večerní směnu" protahoval stále víc do noci, pak už u nás rovnou přespával a nakonec s tou prací seknul, protože tohle se vážně nedalo. A jeho nástupci? Tak jako v té dětské říkánce: tak, tak, všelijak... Skončilo to tak, že se už žádný další vhodný nezaměstnaný nenašel a tu pobočku asi rok po jeho odchodu zavřeli.

A co dodat? kdo z toho měl profit?
Ti zaměstnanci? Ti rozhodně ne - práci sice měli, ale ve skutečnosti mizerně placenou, byli vlastně doslova vykořisťovaní, vždyť celé večery (a samozřejmě víkendy) museli pracovat zadarmo.
Zákazníci? ti co měli servis zdarma? No ti taky ne - když totiž došlo na lámání chleba - nějaká ta reklamace - tak si mohli leda v objednávce najít odstaveček: Pokud budou nějaké problémy - bude vám zaplacená částka vrácena v plném rozsahu. Bezvadné, ovšem přeloženo do češtiny: Nic jste neplatili - na nic nemáte nárok. 
Firma? ta na tom byla pochopitelně nejlíp. Jednak získala ohromnou reklamu - no servis zdarma, to se sakra rozkřikne !! A druhak - podařilo se jim udělat pořádnej podraz na konkurenci. Protože službám zdarma se prostě konkurovat nedá, nižší ceny už nejsou možné.

A můj názor na věc? Považuji to za hnusný podraz - na zaměstnance, na zákazníky, na konkurenci. Podle mě skutečně na hraně trestného činu (a ať se nikdo neohání tím, že do toho šli všichni dobrovolně).


    Velká počítačová firma - pobočka Brno - jinak asi 20 poboček po republice.

Široký sortiment, nízké ceny. A k tomu - široký sortiment servisních prací - všechno podrobně rozepsané na internetu. Realita ? Žádný servis se nedělá. Každého zákazníka jednoduše odpálkují s tím, že jeho zařízení opravit nejde, ať si koupí jiné. Proč? Šéf se vymlouvá na to, že mu opravy komplikují život, že je kolem toho spousta papírování a starostí a když místo toho prodá nový výrobek, tak se jen vystaví faktura a rovnou jsou prachy.
    A vůbec mu nedochází, že když prodá notebook za 10.000Kč tak z toho má firma při maximálně 1% marži = 100Kč.
    Kdežto když zákazníkovi notebook opraví, tak je z toho (za práci) minimálně 500Kč, spíše 1000Kč i víc.
Tyhle věci mu jaksi ucházejí. Tedy - známe se už roky, tykáme si, ale v tomhle ho nechápu. Před pár lety nechal odejít technika (pochvala z vedení - ušetřilo se na mzdách !) a od té doby naříká, že nejsou ani prachy na provoz pobočky. Bodejť, při dnešních supernízké marži (obvykle 0,5%) se obchodováním firma neuživí - ekonomiku takové pobočky táhne právě servis, vždyť příjem za práci je téměř čistý zisk (po odečtení platu technika) - a přece spousta šéfů považuje techniky za jakýsi podřadný balast. A např. prémie se vyplácejí následovně:
    Obchodník prodal za měsíc za milion - dostane prémie.
    Servisák odpracoval 100.000Kč - dostane pojeb, že musí přidat a víc se snažit, ať si vezme příklad z obchodníků !! A nikomu jaksi nedochází, že z toho prodaného milionu je jen 10.000Kč zisk a že celou firmu vlastně živí ten technik.
   A zákazníci? ti tam dnes marně žadoní o servis - a to má firma perfektně vybavenou servisní dílnu (která už ale roky leží ladem).

    Zvláštní - prakticky stejnou situaci jsem zažíval o nějakých 30-40let dříve - tedy ještě za bolševika. Pracoval jsem ve firmě Incotex - což byl oficielně "ekonomicko organizační ústav vlnařského průmyslu" - v praxi velká (centrální) výpočetka pro všech 11 závodů, graficko-tiskové středisko (od formulářů přes letáky, plakáty, brožurky až po omalovánky), potom patro programátorů a konečně vývojáři - tam se vyvíjely nové výrobky a technologie.
    Já byl v prvním patře - což byla ta výpočetka. Skládala se ze dvou velkých sálových počítačů - TESLA 4000 a EC-1033, pak minipočítače ADT 4x00 - a konečně servisu malých výpočetních systémů - SMVS.
    Výpočetka měla asi 50 zaměstnanců, kteří na sálech zpracovávali mzdovou i ekonomickou agendu pro celý Vlnařský průmysl. A protože se řada věcí musela zpracovávat i na těch závodech - tak byli všude vybaveni těmi "malými výpočetními systémy" NCR 446 a jejich údržbě se věnoval právě SMVS - servis malých výpočetních systémů - v počtu 3-4 lidí (včetně mé maličkosti). Měli jsme na starosti české a moravské kraje a jezdili našimi Škodovkami ty mnoho let přesluhující mašiny udržovat při životě. A samozřejmě - taky jsme za ten servis od závodů účtovali. Jednou jsem se tak zmínil před šéftechnikem ohledně částky, kterou jsme tak za rok vyprodukovali - a od pohrdavě prohlásil:
"Pfff - takovýhle obrat MY děláme taky".
   
Přeloženo do češtiny - to MY - to bylo těch zbývajících 50 lidí na dvou počítačových sálech + ADT. Ale zatímco u nás to byl prakticky čistý zisk, u nich to bylo jenom hausnumero - jejich náklady přesahovaly ve skutečnosti příjmy asi o polovinu - a tu chybějící část jsme museli vydělávat my, servisáci. A ke konci, když práce na sálových počítačích ubývalo a příjmy už na závěr žádné nebyly - tak to naše parta táhla úplně všechno.
    Nějaký vděk? kdepak, naopak, prémie jsem za ty roky neviděl a když se firma dostala do útlumu - byli jsme v první vlně propouštěných. Jako zbyteční a zcela postradatelní - prostě JENOM SERVISÁCI.

Což jsem byl nakonec rád - začal jsem novou etapu počítačů PC - a život dostal úplně jiný spád.


    Párkrát osobní zkušenost - i když zprostředkovaná:

    Přišla zákaznice s notebookem

 - řekněme nóbl dáma, lépe situovaná, rozhodně žádná socka - a už od dveří upozorňovala, že moc peněz nemá a že pokud by to bylo moc drahé, tak to by jaksi nešlo. Tohle její škudlení mi k ní jaksi nešlo a trochu nám to komplikovalo vzájemnou domluvu, protože všechny moje návrhy (diagnostika, čištění, odvirování) už předem odmítala, evidentně z finančních důvodů. Pak se prořekla, že už na tom notebooku nechávala vyměnit DVD mechaniku a ta cena... Kouknul jsem na to, nic extra, tak jsem pokrčil rameny - mechanika je za 600, drží ji jeden šroubek - to bych vám vyúčtoval 200Kč za práci a v rámci té výměny provedl základní diagnostiku NTB, aby jsme měli oba - já i zákazník - klidné spaní, že nám tam nezůstal nějaký další problém. Paní na mě koukala s otevřenou pusou - to myslíte vážně? a z brašny vyndala fakturu od té výměny mechaniky, jak ji měla pečlivě uschovanou. A teď jsem zase koukal já - práce sice zadarmo, ale mechanika 8.000 Kč !! Pak se mě paní na rovinu zeptala, na kolik tu opravu jejího ntb vidím, já přiznal že sice zatím nevím, ale odhaduji to tak na dva až tři tisíce - načež paní řekla, že tím pádem to nechává zcela na mě a pokud mám takový ceny, tak ať s tím dělám co uznám za vhodný.
    A když si pro to přišla (cenu jsem dodržel, tak jak jsme se domluvili) a bylo po placení - tak mi paní přiznala, že předem volala do té firmy, co jí před tím měnili mechaniku a tam jí říkali, že to bude velká oprava a že si má připravit tak dvacet tisíc a deset budou chtít jako zálohu.
    A teď ten sladký závěr - jednalo se o firmu, která má pobočky v celé republice a inzeruje nejlevnější notebooky a monitory a počítače, které jsou tak levné proto, že to byly předváděcí modely anebo stály ve výloze a proto jsou za polovinu.
    Což je samozřejmě lež - podle štítků, které se vevnitř nacházejí se jedná vesměs o opakované reklamace, které majitelé odmítli převzít a už je samozřejmě nešlo znovu normálně prodat, případně o reklamace, k jejichž opravě nebyl k dispozici originální náhradní díl.
    Jo - a taky se tato firma v inzerci chlubí mimořádně kvalitním a levným servisem. Což je vlastně pravda - práce je u nich přece zadarmo - akorát za ty náhradní díly si účtují desetinásobek.


    Další případ -

stálý zákazník, pan doktor, co k nám se svým počítačem chodil pravidelně na běžnou kontrolu a drobné zásahy.

Jenže tentokrát to byla "velká závada" - odešla (shodou okolností opět) mechanika. Já ho sice po telefonu ujistil, že to nebude problém a že mu to vyměním na počkání (za čtvrt hodiny nejen nemám co dělat, ale ještě máme oba vypitý kafe), jenže pan doktor to chtěl mít echt kvalitně. A protože měl značkový počítač od naší známé firmy A... (dnes už naštěstí počítače ani servis nedělají a specializují se jen na vznešené cíle, jak je např. firemní poradenství, systémová integrace apod.) tak k nim zavolal a oni ho ujistili, že s tak závažnou závadou opravdu musí k nim do servisu, protože jinak by byla ohrožena životnost a spolehlivost celého počítače.
    Prvně - to co já si troufal zvládnout i s kafem za čtvrt hodiny jim zabralo několik týdnů - pro pana doktora tragedie, protože v tom měl kartotéku pacietů a bez ní byl v ordinaci jako bez ruky.
    Druhak - sotva byla oprava hotová, už byl pan doktor u nás. Nešťastný. Ba dokonce zoufalý.
    Co se stalo? předně mi ukázal fakturu - a já čučel. Ještě bych jaksi zkousnul, že mu mechaniku vyúčtovali ne za 600Kč (tehdejší cena) jako já, ale za 2000Kč - holt velká firma má velkoobchodní ceny. Jaksi bych přenesl přes srdce i to, že si za hodinu práce účtovali 800Kč - no bóže, velká firma má velkou režii, doktor má co chtěl. Akorát mi nesedělo že za tu výměnu nevyúčtovali 15minut jako já, ani že to nezaokrouhlili třeba na celou hodinu, ale že jim to údajně trvalo 5 hodin !!! Tak to se nezlobte, ale to je fakt síla ! Všechno ? Ale kdepak, ještě třešnička na dortu:

jako zákaznický bonus nainstalovali panu doktorovi do počítače nové Windows
- a to zcela zdarma !!!

Někde jsem slyšel, že ďábel se skrývá v detailu. Tentokrát byly detaily tři:
    1) zformátovat disk (a smazat všechna data !)
    2) nahrát ty nové Widle - teda nikdo se jich o to neprosil, ale budiž
    3) ZDARMA  - a protože licence na Win pár tisíc stojí, tak bez licence a tudíž nelegálně. Jen s velkým upozorněním na obrazovce, že tato verze Win je pravděpodobně pirátská kopie a pokud ji chcete zlegalizovat, tak... A samozřejmě písemné doporučení firmy A... že by ta legalizace měla ROZHODNĚ proběhnout (jinak nebudete moci počítač používat) a protože jsme vám tam jako váženému zákazníkovi dali tu lepší verzi Win (5.000Kč - zbytečně, pan doktor si vystačil i s tou "levnější") a protože instalace u nás stojí 2.000Kč tak pokud máte zájem a pokud vám nebude vadit, že to u nás bude zase pár týdnů ležet...tak vám po pár týdnech (zbytečného) čekání těch 7.000Kč doúčtujeme. S pozdravem A...
(suma sumárum - mechanika 2000Kč,
                 montáž úžasných 4000Kč
                           - to máme 6000Kč
                    a teď Widle za 5
                      a instalace za 2 - krucíš, to se nám ta výměna mechaniky pěkně prodražila. A Windows zdarma ještě víc...
Sákryš, že já na to nemám žaludek takhle brát lidi na hůl !!)

    Tohle všechno by pan doktor přežil - měl soukromou praxi, pacienty ždímal vydatně a tak s penězi problémy neměl.
Ovšem ten bod 1) zformátování a smazání dat - to byla tragedie, byla tam přece celá kartotéka pacientů a spousta jiného. Naštěstí - pan doktor byl u mě krátce před tím na běžný servis a já stálým zákazníkům dělám obvykle zálohu počítače (a archivuji ji). Takže to znamenalo jen pryč s těmi nelegálními Windowsy, pár hodin na rozbalení zálohy a drobné operace s obnovením počítače související - a pan doktor si večer odnášel spokojeně svůj počítač, jen do něj musel napřed ručně nadatlovat těch pár týdnů provozu, co psal zatím záznamy pacientů na papírky.


    Nejen servisem živ je člověk - a co tak výroba počítačů ?

Začneme u počítačů značkových a já rovnou říkám:

NEMÁM RÁD ZNAČKOVÉ POČÍTAČE

    Divíte se? Vysvětlím.
    Je to dávno a dávno. Díky jakési protekci mě zavolali do velké firmy - a že potřebují do počítače doplnit mechaniku (ejhle, zase mechanika). Akorát že tahle mechanika byla jenom na CD a protože to bylo hodně dávno tak tenkrát ještě stála 2.000Kč. Co o to, mechaniku jsem s sebou měl - ale ten počítač byl značkový - tuším HP Kayak.

    Což se oproti běžným počítačům lišilo tím, že se do něj mechanika prostě nezasunula a neuchytila několika šroubky (jak je to běžné), ale vkládala se do něj pomocí mezikusu. Prostě takový vylisovaný kus plechu, který tam tu mechaniku měl držet ve správné poloze - a samozřejmě se musel objednat. Když jsem to vysvětlil zástupci té firmy, souhlasil - objednejte. A trochu divně na mě koukal - taková prkotina, kus plechu - a vy to nemáte skladem? no - nemám... Zákazník už zavětřil a další otázkou zasáhl cíl: A kolik to bude stát ?  8.000Kč - a objednává se to přímo z Ameriky - takže zhruba za měsíc...
Cože ? Kolik ? to jako fakt ?   Jo - to jako fakt - mechanika 2.000Kč, blbej upínací plech 8.000Kč. Je to prostě náhradní díl ke značkovému počítači.

Cenová relace značkových počítačů je obvykle srovnatelná s těmi "obyčejnými",
ale cena náhradních dílů bývá několikanásobně vyšší
(pokud jsou vůbec k sehnání),
a o některých dodacích lhůtách raději ani nemluvím.

    Tenkrát jsem to vyřešil jednoduše - vyžádal jsem si kancelářskou gumu. Ano, tu obyčejnou gumu na gumování. Nožem jsem z ní nařezal kousky potřebné velikosti a těmi jsem "vyšprajcoval" CD mechaniku do toho prostoru či šuplete, kde byla na každou stranu vůle asi tak 5mm. Takhle napsáno to může vypadat podivně, ale ta mechanika tam spolehlivě fachčila do té doby, dokud nešel počítač po letech do šrotu.


    V pozdějších letech jsem se se značkovými počítači setkával častěji

 - a moc dobrý pocit jsem z nich neměl. Narážel jsem u nich na řadu zcela základních - vlastně začátečnických chyb. Mnohokrát jsem narazil na BIOS, který nebyl při výrobě vůbec nakonfigurován, často jsem nacházel špatně, vlastně až nesmyslně zapojené kabely a řadu dalších problémů, které bych rozhodně nečekal u značkové mašiny, ale nejvýš u doma diletantsky poskládaného počítače. A co hůř - obdobné problémy se nevyskytovaly u "malých výrobců" - počítače od nich byly obvykle "dotažené do konce". A za pravdu mi dával i případ z jedné velké brněnské banky, kde museli během několika měsíců vyřadit většinu ze 300 nových značkových počítačů C... kvůli nepoužitelné nespolehlivosti (drobnost - uprostřed práce - jen tak - shořel zdroj). No a když se vám to v krátkém čase opakuje už 200x...
Something is rotten in the state of Denmark.
No jo, něco tady smrdí - ale co?
Až pak přišel Milan. Vysokoškolák, který byl šikovný a počítače ho bavily. A tak jsem ho nechával aby nám občas s něčím vypomohl a přitom si přivydělal nějakou korunu. A protože u nás těch peněz zas tak moc nebylo, chodil na brigády i jinam. Třeba do jedné firmy, kde se montovaly počítače snad nejznámější a nejrozšířenější české značky. Když jsme se o tom bavili, dost jsem zíral. Ne nad tím, že Milan smontoval za směnu 10 až 15 počítačů - že je šikovný, to jsem věděl a koneckonců pracoval v úkolu - takže byl placen podle počtu hotových mašin a tím pádem se snažil. Ovšem dorazila mě odpověď: na požadovanou kvalifikaci brigádníků//montérů.- žádné požadavky nebyly, na směnu mohl nastoupit prakticky kdokoliv. Ještě že na závěr dostal mašinku do ruky testovací technik, který vše okontroloval a dal mašince certifikát kvality. Ale stejně - já bych k takové montáži asi každého nepustil - no, možná jsem jen moc opatrný...
    Za nějakou dobu jsem zjistil, že Milan už tyhle brigády pustil. Ptal jsem se proč. No - prý to tam začalo smrdět.
???    
    Prostě k těm brigádníkům/montérům přibrali i brigádníky/kontrolory. Jednoduše jim dali papír se seznamem, co a jak mají kontrolovat a bylo. Firma se zbavila většiny stálých zkušených zaměstnanců a nahradila je brigádníky. Což znamená podstatné mzdové úspory a tím i možnost zlevnit výrobky. Akorát že...počet reklamací hotových výrobků výrazně překročil 50%. A proč ta firma takto postupovala? no - vzala si příklad z jiných, světovějších firem - a ty to prý takto provozují léta...
Nemám rád značkové počítače. Nevěřím jejich spolehlivosti.


   Pokud někdo nechává montáž počítačů v rukou brigádníků, považuji to za problém. Ovšem to ještě není nic proti tomu, když jsou brigádníci najímáni dokonce na montáž serverů. Protože na spolehlivosti serverů záleží ještě mnohem víc než na spolehlivosti běžného počítače. Spolehlivost serveru = spolehlivost celé sítě, svěřit podobnou práci brigádníkům je asi stejně logické jako nasadit partu brigádníků na přípravu vozů Formule 1 před důležitým závodem. Jasně, taky vám to připadá jako nesmysl. Tak koukejte:

Jak se vám líbí?
A pak ode mě chtějte, abych důvěřoval serveru, který si nepostavím sám ! Tůdle !


    A proč jsem tak domýšlivý ? Já totiž (před mnoha lety) získal certifikát, který mě opravňoval mimo jiné právě ke konstrukci serverů. Prezentovalo to pár týdnů školení, přísné zkoušky na závěr - a vystavení certifikátu, podepsaného uznávanou autoritou. Pravda - od té doby se technika podstatně změnila - ale co se nezměnilo je nadšení pro věc a zodpovědnost, se kterou tu práci dělám. Dokonce i nějaké znalosti od té doby přibyly - a nasbíral jsem je mimo jiné díky stavbě desítek serverů (a pár tisíc počítačů).
    A asi proto se můžu na svoje mašinky vždycky spolehnout. On je totiž nemontoval žádný brigádník.
 

 

    A na závěr:
    Nemám nic proti velkým firmám.
    A v zásadě bych neměl ani nic proti značkovým počítačům - kdyby ovšem jejich poruchovost nebyla tak vysoká. A čím to je? Nechci filozofovat, ale pro malého podnikatele je neúnosné vyrábět zmetky - následná špatná reklama by ho zničila. Takže si ten malý podnikatel dá zatraceně pozor, aby nevyprodukoval šmejd. Kdežto velké firmy to mnohdy flákají až neuvěřitelným způsobem. Já vím, každému se občas něco nepodaří, i já nadělal za život spoustu bot. Jenže jsem se za to styděl a snažil se to dát pokaždé do pořádku. A proto mi tak vadí, že právě ty velké firmy, co mají všechny předpoklady k tomu, aby produkovaly jen to nej- nej- nej- se mnohdy vůbec nestydí za ten paskvil, který pouštějí na trh.

---------------------------------

    Dotaz zákazníka:

Rozumím tomu dobře, že provádíte ten nejlevnější servis počítačů a notebooků vůbec (dá se říct napůl zadarmo) ?

Ne, prosím - nic takového - já se tím živím a tím pádem zadarmo v žádném případě. A ceny? no prostě rozumné - tak, abych se tím uživil a zákazník to dokázal zaplatit. Protože se vždy snažím udělat DOBRÝ OBCHOD:

Dobrý obchod je tehdy,
pokud jsou OBĚ STRANY přesvědčeny, že na tom vydělaly.



HD elektro v.o.s. - servis výpočetní techniky

tel.  530 342 542 mobil  775 524 130
servis@hd.cz



Záchrana dat

Zajistíme vám záchranu - obnovu - zálohování vašich dat ze všech běžných medií:
HDD z počítačů, notebooků i externí (USB)
flešky, paměťové karty do foťáků a mobilů
a dalších běžných i méně běžných datových nosičů

Jednak se záchranama dat zabýváme dýl,
než polovina z vás pobíhá po této planetě.

A také na záchrany vašich disků používáme nejmodernější jemné vysoce specializované nástroje

Používáme nejmodernější specializovanou techniku, specielně vyvinutou na tyto operace (ale občas se uchylujeme i k virguli, zaklínání a černé magii vůbec).

A hlavně - dokážeme zachránit data prakticky ze všech druhů datových nosičů.

 

 

Servis poskytujeme na naší domácí adrese:

Domažlická 2, Brno - Královo Pole
rožák Domažlická/Štefánikova

Trasa šaliny 1 a 6 – mezi zastávkami Šumavská a Kartouzská
a
zastávka autobusu 67 přímo před domem.
A autobus 68 má zastávku hned na protější straně ulice.

Domažlická 2 - sídlo HD elektro servis výpočetní techniky

zvonek B. Volný, 2. patro

pracovní doba dle tel. domluvy
(optimálně zavolat cca 1/2hod předem pro případ, že
1. jsem šel nakoupit něco k večeři
2. zasahuji zrovna u jiného zákazníka
3. právě venčím naši Ajdu
abych se stačil zavčas vrátit a vy nemuseli zbytečně bušit čelem do dveří)


Potřebujete k nám něco poslat?
HDD na záchranu dat, notebook na opravu nebo něco jiného?
V tom případně doporučuji zásilkovnu
A její nejbližší pobočka (na kterou vidím téměř z okna) potom je
 

Z-BOX
U Červeného mlýna 1, 
Brno, Královo Pole 612 00
zásilky do 15kg

Pozor !
Velikost balíku max 50 x 50 x 50 cm
a raději ještě o trochu méně - jinak mi to z "organizačních důvodů"
zavezou někam ke všem čertům...
Prostě sem raději malé zásilky - rozhodně ne stolní počítač !!!

Tohle preferuji - tady se stavím když jdu nakupovat - a "otevřeno" je furt !!

nebo
(tohle mám sice trochu dál, ale "berou" všechno)
 

Vinotéka Tábor DEGUSTA
Brno, 602 00, Tábor 46d
 Identifikátor pobočky: 10211
zásilky do 15kg

nebo
 

"Jsi krásná usměj se"
Brno, 602 00, Hrnčířská 6
(galerie Sfinx)
 Identifikátor pobočky: 27682
zásilky do 15kg

A pro případ, že preferujete  balíkovnu


Brno AlzaBox Kaufland Ponava

Sportovní  594/21, 
Ponava, Brno, 612 00

je to zase BOX, takže opět platí
Pozor !
Velikost balíku max 50 x 50 x 50 cm
a raději ještě o trochu méně - jinak mi to z "organizačních důvodů"
zavezou někam ke všem čertům...
Prostě sem raději malé zásilky - rozhodně ne stolní počítač !!!

Tohle preferuji - tady se stavím když jdu nakupovat - a "otevřeno" je furt !!

nebo
 

Brno-Ponava SAZKA Top Tabák
Štefánikova 95/24, 
Ponava, Brno, 602 00

nebo
 

Brno-Ponava Multi brend
Střední 624/36, 
Ponava, Brno, 612 00

 

Proč uvádím víc možností? no pro případ, že mají zrovna někde dovolenou nebo jsou přeplnění :-)

Nemůžete se k nám dovolat?

Opravy poškozených či zavirovaných počítačů, rekonstrukce, modernizace, počítače na zakázku

Umřel vám počítač?

Natáhl brka - zaklepal bačkorama - už ani neškytne?
A nepomáhá ani dejchání z úst do úst?

Potom je nejvyšší čas vzít ho k nám.


Máme k dispozici nejmodernější specializovanou techniku a určitě ho oživíme a postavíme na nohy.

Servis a opravy počítačů, notebooků
a další výpočetní techniky

 

Anebo - je nemocný ? nachlazený ?

Má horečku ? bolí ho hlava ? kašle a má rýmu ?

A možná je jen starý, líný a potřebuje něco na povzbuzení !!

Od toho jsme tady - léčit počítače je naše práce !

Anebo je zavirovaný?

Opravy poškozených či zavirovaných počítačů, rekonstrukce, modernizace, počítače na zakázku

Leze po něm samá breberka - malware, spyware, adware, ramsomware?

Vemte ho k nám !

My už ho vyléčíme !

My sme totiž vočkovaný a chráněný !!