Zpět na hlavní stránku |
HD elektro v.o.s. BRNO - Královo Pole 775 524 130 Domažlická 2 servis@hd.cz servis výpočetní techniky |
Internet - to je dnes obrovské množství webových
serverů, které obsahují nepřeberné množství informací. A pokud chceme nějakou
informaci najít, rozhodně to nemůžeme udělat tak, že bychom postupně začali
všechny servery procházet. Musíme využít specializovaných služeb, které
jsou pro vyhledávání k dispozici.
První varianta - zkusíme vyhledávat na PORTÁLU, na kterém
jsme zvyklí pracovat. Nezáleží na tom, zda je to Atlas.cz,
Centrum.cz, Seznam.cz nebo kterýkoliv jiný portál - všechny nám nabízejí svou vlastní
vyhledávací službu a je jen na nás, který z nich budeme upřednostňovat.
Druhá varianta - využijeme některý VYHLEDÁVAČ, který
je na tuto službu nejen specializován, ale je kvůli této činnosti přímo
vytvořen. Přehled těch nejdůležitějších najdete v
přehledu nejdůležitějších vyhledávačů, tady se zmíním
jen o nejrozšířenějším Google.com, výborném českém
Jyxo.cz, populárním
MSN Search nebo o těch nejvýkonnějších - AltaVista.com,
AllTheWeb.com a Yahoo.com.
Všechny vyhledávací služby jsou založeny na obrovské,
pravidelně aktualizované databázi, obsahující informace o pokud možno všech
existujících stránkách.
Tedy podmínka první:
Jakmile položíme vyhledávači dotaz - slovo, několik
slov nebo frázi, vyhledávač prohledá databázi a nabídne nám všechny stránky,
které našemu dotazu vyhovují. Podle situace jich mohou být desítky, ale
mnohdy jsou to stovky, tisíce nebo desetitisíce možných variant. Například
pro slovo "počítač" nabízí vyhledávač MSN Search 363 182
stránek, AltaVista 2 400 000
stránek, Google 3 720 000
stránek a Jyxo dokonce 5 624 110 stránek
atd. Je poměrně jasné, že neexistuje nikdo, kdo by byl schopný se celým
takovým seznamem probírat. Ten, kdo bude v seznamu hledat, projde pár prvních
odkazů, možná celou první stránku a když bude mít hodně trpělivosti,
tak třebas odkazy na prvních dvou nebo třech stránkách. Dál se ale nikdy
nikdo nepropracuje.
Co to znamená ? jen to, že pokud se odkaz, směřující na
náš server bude nacházet třeba na 5. nebo 10. stránce, pak nemáme nejmenší
naději, že nás někdy někdo najde.
Tedy podmínka druhá::
Jak ovlivníme pořadí, na které nás vyhledávače umístí?
Kdysi dávno - v Internetovém dávnověku - třídily vyhledávače výsledky
podle abecedy. Proto vznikaly firmy s názvy jako ABC, Aarque, AAA apod. Firmy
začínající písmenem Z byly prostě odsouzeny k zániku a ani firmy začínající
na písmeno K nebo D neměly příliš šanci na úspěch.
Tyto doby jsou naštěstí pryč a vyhledávače se snaží
provádět třídění výsledků inteligentně - podle předpokládané důležitosti
(či důvěryhodnosti) jednotlivých odkazů.
Pojem důležitosti stránky je ovšem dosti problematický:
kdyby kvalitu stránky posuzoval člověk, tak dejme tomu. Ale kvalitu posuzuje
automat, ROBOT. Jak to ten může posoudit?
V případě vyhledávače GOOGLE je používán tzv.
Page Rank. Obvykle je to překládáno jako "pořadí stránky" - page=stránka,
rank=pozice, pořadí. Skutečnost je však jiná. Page Rank (PR) či algoritmus
k jeho zjištění vytvořil pan Page, pracovník firmy Google. Překlad by tedy
měl spíše znít "pořadí podle pana Pejdže".
Jak se Page Rank spočítá? Na internetu najdete řadu teorií,
podrobné vzorečky, rovnice, dokonce vědecké či disertační práce na toto
téma. Všechny mají jedno společné: jsou mylné. PR je totiž nejpřísněji
střeženým tajemstvím fy. Google. Proč ty tajnosti? No přece proto, aby
Google mohl spočítat svůj PR dle možnosti co nejsprávněji - a aby nikdo
nemohl podvádět. Protože všichni chtějí získat PR co nejvyšší - všichni
chtějí být se svými výsledky vpředu. A pokud to nejde normálně, je potřeba
Googlovskému počítání trochu napomoci. Internet je plný spolehlivých návodů,
jak zvýšit PR. Opět mají jedno společné - nefungují. Jednak - všechny
oficielně zveřejňované teorie jsou mylné (úmyslně zavádějící), jednak metoda výpočtu Google Page Rank se
neustále mění, tak aby nemohly fungovat "umělé" metody zvyšování
PR.
Podle čeho se tedy Google PR počítá? Podle všeho zohledňuje především
tři parametry:
a) kvalitu stránky, stanovenou na základě správnosti (bezchybnosti)
jejího HTML kodu, obsahu (výskytu klíčových slov - tedy odborných
termínů). Prioritu mají pojmy v názvu Webu, v názvu souboru, v
titulku atd.
b) návštěvnost stránky (tedy její popularitu)
c) počet odkazů z jiných serverů, které na tuto stránku směřují
- tedy víceméně důvěryhodnost stránky (předpokládá se, že na
špatnou stránku by se nikdo neodkazoval a naopak)
PR může být negativně ovlivněn penalizací, kterou stránka
obdrží např. za časté poruchy na mateřském webu (nedostupnost stránky),
za příliš velký počet chyb (odkazy za neexistující stránky,
chyby v HTML kodu) nebo
v neposlední řadě na základě podvádění (snaha o zvýšení PR nečestným způsobem)
PR existuje ve dvou verzích - té plné, skutečné, podle které Google stránky
opravdu třídí. Tento skutečný Page Rank je tajný a nikdy se k němu nemůžeme
dostat. Druhý PR je veřejný. Je to vlastně zjednodušená varianta skutečného
PR a můžeme ji zjistit pomocí Google lišty, kterou si nainstalujeme do svého
prohlížeče, pomocí specielních programů nebo vám za mírný poplatek
vytvoříme stránku pro vaše servery, kde si budete moci kdykoliv zjistit
nejen aktuální PR, ale i řadu dalších údajů - viz ukázka
stanovení Page Ranku, počtu odkazů a zaindexovaných stránek.
Ostatní vyhledávače používají podobné algoritmy - Jyxo
má svůj Jyxorank, Seznam používá S-Rank apod..
Pokud mám tedy odpovědět na otázku, co je to optimalizace webových stránek, pak tedy:
Optimalizace webových stránek je komplexní soubor opatření, kterými zbavíme stránky chyb, vylepšíme a "zčitelníme" jejich obsah a celkově je upravíme tak, aby je bylo možné na internetu snadno najít.
Na internetu dnes najdete opravdu velkou řadu nabídek na optimalizaci internetových stránek (SEO). Vlastně, abych to vzal od začátku, nabídky se týkají:
a) Vlastní tvorby webových stránek či webových prezentací.
Obvykle se jedná hlavně o grafické ztvárnění. Ceny začínají někde od
2.000Kč za tvorbu celého webu až po částky mnoha set tisíc (samozřejmě
hraje roli jak kvalita firmy, která službu nabízí, tak i požadovaný rozsah
webové prezentace).
Možné problémy: grafik kvalitu své práce
trochu přežene. Vše ji sice krásné a zdánlivě vysoce profesionální. Ve
skutečnosti ale mohou být stránky příliš veliké (dlouho se stahují, zákazník
ztrácí trpělivost a odchází jinam), grafika je příliš překombinovaná
(a uživatel se na webu ztrácí) nebo je vše sice uděláno krásně pro člověka,
ale ROBOT stránku neumí přečíst, nic na ní nezaindexuje a nikdo potom tuto
krásnou stránku nenajde. Nádherné - ale k ničemu. Pokud budete mít zájem,
několik takových odstrašujících stránek předvedu.
b) Zaindexování vašich stránek do vyhledávačů, registrace do katalogů,
zajištění odkazů na jiných serverech
Již dříve jsem se zmiňoval o tom, že vyhledávače posuzují kvalitu serverů
podle toho, kolik stránek na něj odkazuje. Tato služba potom umožňuje vytvoření
velmi vysokého počtu (stovky, tisíce) takovýchto odkazů. Cena od cca 500Kč
do několika desítek tisíc.
Možné problémy: praktický význam má jen několik
vyhledávačů (a ty by si nás měly najít samy) a několik desítek katalogů.
Nabídka "tisíců" katalogů apod. je jen reklamní trik, obvykle navíc
podporovaný "nedovolenými" technikami - spamy, doorway pages, výměna
odkazů se serverem, který provádí Cybersquatting apod. Výsledkem je pak ve
skutečnosti penalizace vaší stránky - chcete získat mnoho a místo toho se
dostanete na nulu.
c) SEO optimalizace
Nabídky o nejrůznější úrovni, jak co se týká kvality, tak i ceny. Většinou
je řešen problém "správného" výskytu klíčových slov na stránce.
Vychází se z určitých předpokladů, kolik slov by měla mít průměrná
stránka, kolik z nich by mělo být klíčových, kolikrát by se měla na stránce
opakovat atd.
d) Internetový obchod
tato nabídka obsahuje zřízení internetového ochodu na speciálním e-shop
serveru (např. Vltava) - což bývá pronájem za několik set Kč/měsíc
nebo - zakoupení komerčního programu (cena několik tisíc Kč), který si můžete
nakonfigurovat dle vlastní potřeby (pochopitelně v rámci možností
programu)
nebo - naprogramování aplikace zákazníkovi "na tělo" přesně dle
jeho požadavků - cena v desítkách či stovkách tisíc, u největších
aplikací i miliony.
e) Reklama na internetu
Jako každá jiná reklama, i tato má za úkol zvýšit povědomí o vaší
firmě nebo zvýšit prodejnost vašich výrobků. Rozdíl oproti ostatním typům
reklamy je v tom, že zde máte velmi přesný přehled o její účinnosti.
Rozhodně nebudu tvrdit, že všechny tyto nabídky jsou
špatné nebo pro zákazníka nevýhodné. Naopak - řada firem nabízí špičkové
služby i špičkové aplikace. Problém je v něčem jiném. Spousta zákazníků
se dá zlákat výhodnou nabídkou, obdrží špičkový produkt - jenže je to
něco, co ve skutečnosti nepotřebují.
Můžete si např. objednat nový (a modernější) vzhled vašeho
serveru, leč váš problém není ve vzhledu stránek, ale v jejich špatné
zaindexovanosti. Ta se úpravou nezměnila a navíc nyní pár dlouholetých zákazníků
zanevřelo na nový vzhled stránek, který jim nevyhovuje.
Nebo si objednáte zaindexování stránek, jejich registraci
do katalogů atd. Jenže firma na tuto činnost využívá automat, který to dělá
na běžícím páse. Sice kvantita je obrovská, ale kvalita nikoliv - každý
vyhledávač či katalog totiž vyžaduje poměrně individuální přístup,
pokud se vše vyplňuje podle šablony, jsou účinky nevalné. Usínáme sice s
přesvědčením, že jsme si pořídili perfektní službu, ale její prospěšnost
je pro nás ve skutečnosti minimální. A nejhorší varianta - tato služba je
provedena prostřednictvím určité formy spamů (jedná se o většinu firem,
nabízejících "tisíce vyhledávačů a katalogů"). Zde je potom zákazník
následně penalizován za nedovolené techniky optimalizace a jeho rating
paradoxně silně klesá (případně se po provedení této služby rovná
nule).
Nebo si objednáte SEO optimalizaci, firma vám ji provede -
ale vy nedokážete vůbec určit, co a jak bylo provedeno. A hlavně nepoznáváte
žádný praktický rozdíl, nevíte, co vlastně máte porovnávat. Prostě
nejste odborníci - víte sice, že chcete svůj server vylepšit, ale nevíte
jak. Nevíte o jakou změnu se má vlastně jednat. A pokud ke změně dojde,
nevíte jak rozeznat, že se něco změnilo, nevíte jak vyhodnotit výsledek.
Pokud nevěříte - znám opravdu firmy, které si za vysoké
náklady pořídily nový web a ten jim dnes nejen neslouží lépe, než ten původní,
ale prostě neslouží vůbec - není vůbec k ničemu. A dodavatelská firma
tvrdí, že to už je holt nezbytná daň za nové technologie.
Vlastně to stejné, co ti ostatní, jen to nabízíme všechno dohromady a navíc každému přesně to, co opravdu potřebuje.
A
jak zákazník pozná, co přesně potřebuje?
No - on to poznat nemusí, tohle už
je přece naše práce !
My děláme analýzu vašeho serveru. My vyhledáváme nedostatky, chyby nebo slabá místa. My připravujeme strategii. My stanovujeme priority. My ve většině případů posuzujeme nutnost jednotlivých úprav.
A my také ručíme za to, že naše práce bude mít výsledky.
A zákazník by už jenom měl poznat, že na jeho stránky přichází víc
a víc zákazníků a že tito zákazníci realizují víc a více objednávek.
A právě za tento rozdíl jsme potom placeni.
To záleží pouze na zákazníkovi. Nabízíme vám dělbu
práce:
My určíme, co všechno vy - nebo spíše váš web potřebuje. A vy
jako zákazník si určíte,
co jste ochotni zaplatit.
Jestli zde čekáte jednotný ceník -
lituji, takový u nás neexistuje. Jinak budeme přistupovat k zákazníkovi,
který má malou firmu s obratem 2-3 miliony/rok a jinak k firmě, jejíž obrat
se pohybuje v desítkách nebo stovkách milionů ročně. Pro některého zákazníka
je důležitá modernizace, pro jiného SEO optimalizace, pro jiného internetový
obchod nebo bannerová reklama a pro dalšího tohle všechno dohromady.
Znamená to, že vás budeme účtovat podle obsahu vaší
peněženky? Ne - už jsem řekl, částku stanovujete vy. My vám ovšem poradíme,
kolik je účelné za tyto služby utrácet. Částka se tedy bude opravdu odvíjet od
stavu vaší peněženky - od vašich finančních možností, od vašeho obratu, od velikosti a složitosti
vašeho serveru, od vašeho sortimentu a od tisíce dalších věcí.
Vždy vás ale budeme směřovat k částce, s jejíž návratností
se dá s určitostí počítat. Náklady na naši práci musejí být úměrné
nejen naší vynaložené námaze, ale také předpokládanému zisku. Stejně tak, jako by bylo nesmyslné investovat do
modernizace serveru částku, rovnající se ročnímu obratu vaší firmy, je
stejně tak nesmyslné, aby firma s ročním obratem 100 milionů korun
investovala do internetové reklamy tisícovku. Náklady musí být vždy úměrné
předpokládanému (požadovanému) výsledku.
Nejlevnější verze našich služeb bude spočívat v diagnostice vašeho serveru, ve zjištění kladů a záporů neboli zmapování situace a v přípravě následné strategie. Tato varianta - podle rozsahu konkrétního serveru a celkové náročnosti práce - vás bude stát cca od 2 do 10 tisíc korun. V rámci diagnostiky rovnou opravujeme i nejzávažnější či nejkřiklavější chyby, které na webu objevíme. Výsledkem může být již v tomto prvním kroku podstatné navýšení návštěvnosti vašeho serveru - viz následující ukázka.
Graf ukazuje situaci na webu, pro který jsme začali provádět optimalizaci. Práci jsme zahájili 14. července a jak je z grafu vidět, výsledky se projevily okamžitě, a to dost podstatným způsobem. Naše práce ovšem není u konce - po prvním raketovém startu bude další zlepšování výsledků probíhat už pomaleji, ale v průběhu několika měsíců by měla návštěvnost dosáhnout několikanásobku současného stavu - tedy zhruba desetinásobku oproti situaci v průběhu května nebo června.
Dále si u nás můžete objednat jednotlivé práce - opravy kódů, optimalizace stránek atd. - to vše za hodinovou taxu. Po pravdě - tuto variantu výrazně nedoporučuji. Proč? Veškeré práce se budou odehrávat u nás ve firmě, bez vašeho dozoru a tím pádem i bez vaší kontroly, co se týká počtu odpracovaných hodin. Zákazník se pak může cítit ošizen ("tolik hodin jim to přece nemohlo trvat !").
Jako rozumnější variantu proto považujeme vzájemnou dohodu "úkolového charakteru" - na základě diagnostiky vašeho serveru nabídneme cenu např. za zvýšení návštěvnosti na dvojnásobek, pětinásobek apod., případně srovnání výsledků vašeho webu s konkurencí (tedy které konkurenční weby máme "předstihnout"). Takto postavená dohoda je rozumná pro obě strany. Vy budete spokojeni, protože jasně vidíte za co vydáváte svoje peníze a my tak získáváme nejen finance, ale i spokojeného zákazníka. Trvání této varianty je několik týdnů až měsíců - podle požadovaného výsledku. Stejně tak se náročností úkolu bude řídit i cena - je víceméně nemožné stanovovat ji obecně, její výše se bude řídit případ od případu.
Poslední variantou je komplexní dlouhodobá péče o zákazníka. Již jsem ukazoval, že první výsledky se mohou dostavit velmi rychle. To je ovšem v celém procesu jen výjimka, která potvrzuje pravidlo - pokud chceme vybudovat kvalitní web s trvalými výsledky, jedná se o dlouhodobou záležitost - spíše měsíce než týdny. Proto nabízíme trvalou správu vašeho webu - ať už zcela v naší režii, či s využitím vašich pracovníků (případně externí programátorské firmy, se kterou spolupracujete) - a my potom fungujeme v roli konzultanta a koordinátora. V tomto případě se staráme o dlouhodobý vývoj vašeho webu, organizování prodejních akcí, internetové reklamy atd. Tato varianta je pro zákazníka nejnákladnější, ale přináší nejvýraznější výsledky. Je vhodná převážně pro firmy, které chtějí využívat internet jako důležitou formu své prezentace a investovat tomu úměrné prostředky. Smlouva se potom uzavírá obvykle na rok a to na předem dohodnutou celkovou částku. Zákazník si samozřejmě může kvalitu naší práce pojistit předem dohodnutými průběžnými výsledky, nicméně nikdo nemusí mít obavu, že bychom svoji práci prováděli nedůsledně Je přece jasné, že budeme chtít uzavřít smlouvu i na další rok - a to lze pouze se spokojeným zákazníkem.
Samozřejmě, je na zákazníkovi, aby si řekl která varianta mu vyhovuje. A je naopak na nás,
odhadnout reálné možnosti jeho serveru a pomoci mu s rozhodováním, o jaké výsledky
má usilovat a kolik je rozumné do této propagace investovat..
Ostatně - není naším cílem tahat ze zákazníka peníze.
Naopak - můžeme vám sice účtovat hodinovou taxu, ale děláme to neradi. Za
rozumnější variantu považujeme úkolovou mzdu. Zákazník zaplatí úvodní
částku za diagnostiku serveru a na základě našich zjištění mu nabídneme
další postup - kolik ho bude stát zvýšení návštěvnosti na dvojnásobek,
na pětinásobek, na desetinásobek... A zároveň provedeme kvalifikovaný
odhad, jak dlouho asi bude která etapa trvat. Co budeme s jeho serverem dělat,
jaký použijeme postup, co změníme nebo ponecháme, to už je na nás. Samozřejmě,
zákazník musí tyto zásahy schválit. Ale má zároveň jistotu, že nebude
vyhazovat peníze, zaplatí jen za skutečný výsledek.
Začínáme zmapováním terénu - musíme se dozvědět
co nejvíce o serveru samotném, o metodě jeho tvorby, o případných chybách
a nedostatcích, o návštěvnosti, zaindexování ve vyhledávačích atd.
Dále následuje kontakt se zákazníkem - budeme z vás
tahat spousty informací, o kterých budete mít pochybnosti, zda vůbec s daným
tématem souvisí. Bude nás zajímat historie firmy a její finanční situace.
Bude nás zajímat výrobní program či náplň vaší práce. Budou nás zajímat
vaše představy o budoucnosti a vývoji vašeho serveru i vaší firmy, o tom,
jak si představujete to i ono. Budeme vám napovídat, co všechno může váš
server pro vaši firmu udělat a bude jen na vás, o co z toho projevíte zájem.
Dokonce vám navrhneme i částku, kterou by jste měli do
internetu investovat. Částka bude spočítaná z vašeho obratu či zisku a
bude zohledňovat případný zisk, který vám váš web v budoucnu přinese.
Dokážeme předem odhadnout, jaká částka je zbytečně skromná a jaká by
naopak byla zbytečným plýtváním, protože by vám ji váš web nedokázal
vrátit. Bude samozřejmě jen na vás, pro jaké náklady se rozhodnete, ale
rozhodně neuděláte chybu, pokud dáte na naše rady.
Pokud spolu uzavřeme smlouvu, začne vlastní práce. Opravíme chyby na vašem webu. Zaindexujeme vaše stránky, postaráme se o odpovídající odkazy. Zároveň vás (pokud budete mít zájem) seznámíme se základními pravidly, která musíte na vašem webu dodržovat. Budete se moci rozhodnout, zda veškerou starost o svůj web přenecháte nám, zda se vám o něj bude starat jiná externí firma, se kterou už máte vyzkoušenou spolupráci (a my budeme nadále ve funkci konzultanta), nebo zda si vaše firma bude s naší pomocí udržovat a budovat svůj web vlastními silami. Připravíme pro vás reklamní akce, pomůžeme vymyslet metody na přilákání návštěvníků. Váš web začne navštěvovat stále více zákazníků a vše bude pokračovat do té doby, kdy dosáhneme slíbené návštěvnosti a naše smlouva pak bude naplněna.
A dál? No, bude jen na vás, zda dojde k závěrečnému finančnímu vyrovnání a rozloučíme se, či zda budete naše služby nadále využívat i na své další projekty...
|
Záchrana datZajistíme vám záchranu -
obnovu - zálohování vašich dat ze všech běžných medií:
|
Servis poskytujeme na naší domácí adrese: Domažlická 2, Brno - Královo Pole
|
Potřebujete k nám něco poslat? HDD na záchranu dat, notebook na opravu nebo něco jiného? V tom případně doporučuji zásilkovnu A její nejbližší pobočka (na kterou vidím téměř z okna) potom je
nebo MobilMaxBrno - Královo Pole, 612 00 Palackého třída 48 Identifikátor pobočky: 46 zásilky do 5kg
nebo Brno, 602 00, Tábor 46d Identifikátor pobočky: 10211 zásilky do 15kg
A pro případ, že preferujete balíkovnu
nebo
Brno-Ponava Multi brend
|
Máme k dispozici nejmodernější specializovanou techniku
a určitě ho oživíme a postavíme na nohy.
Servis a opravy počítačů, notebooků
a další výpočetní techniky
My už ho vyléčíme !
My sme totiž vočkovaný a chráněný !!